25.7.13

Gesprek in Duitsland 2


Het wordt tijd dat ik een ergernis van mij in de ring gooi: de met trappers uitgeruste kinderkruiwagens, waar zogenaamd milieubewuste pappies en mammies hun kroost mee vervoeren, op het nauwe fietspad steevast vergezeld van een vijfjarige, op een eigen fietsje voortslingerende, kleuter met een rose helmpje op het schedeltje. Bellen, als ik wil passeren heeft geen zin, want dan veranderen de mammies in driftige, kijfklare kloeken. Het fenomeen zegt Čalba niets. Ik moet het hem uitleggen, maar ook daarna begrijpt hij niet waar ik het over heb. Ik teken een kinderbakfiets, zet de maten erbij en geef de breedte van het fietspad aan. Hij geeft meteen de oplossing: een bakfiets hoort op de rijweg en niet op het fietspad. “Simpel toch?  Bovendien horen vijfjarigen  op eigen fietsjes door hun ouders natuurlijk helemaal niet te worden blootgesteld aan de gevaren van het verkeer. Wat is dat voor onzin? Dan hou je toch niet van je kinderen?”  Ik probeer Čalba uit te leggen dat juist ik, wanneer ik probeer te passeren, door de ouders wordt beschuldigd van gebrek aan kinderliefde. “Ach ja, zelfs in  het verkeer wordt het de jeugdige mormeltjes al duidelijk gemaakt dat zij het centrum van de wereld zijn. Een schitterende handleiding voor het creëren van een buitengewoon egoïstisch nageslacht. Mijn welgemeende felicitaties."