31.7.13

Antwerpen

 
Gister onder de inspirerende leiding van mijn jongste zoon naar Antwerpen, eerst naar  het noorden, waar ik nooit was: het oude havengebied. Nergens verkeersdrempels, want de kasseien zijn nog altijd in een overweldigende hoeveelheid aanwezig. Van verre zien we het MAS, het Museum Aan de Stroom, indrukwekkend, maar mijn aandacht gaat ogenblikkelijk uit naar het afgemeerde lichtschip "West-Hinder" en dan begint de race in mijn hoofd naar lichtschepen in mijn jeugd voor de Nederlandse kust. "West-Hinder", nee, zegt me niets, maar er was wel zo'n varende vuurtoren met een bijna gelijke naam en er was ook een lichtschip "Goeree". Ik aarzel of ik de namen en de posities van lichtschepen op wat toen de lagere school heette geleerd heb of dat ik ze me uit een of ander boekje eigen heb gemaakt. De "West-Hinder" lag tussen 1950 en 1992 op 51graden en 23 minuten Noord en 2 graden en 26 minuten Oost en werd gebouwd door Beliard en Crighton in Oostende. Het plezierige van het oude Antwerpse havengebied is dat men het maritieme verleden niet kan vergeten: her en der staan zelfs nog kranen.