Het is opmerkelijk hoe snel de polka zich vanuit Bohemen over Europa heeft verspreid, let wel: in een tijdperk dat van de grammofoonplaat nog geen sprake was. Bovendien is het interessant vast te stellen dat iedereen er een eigen draai aangaf en dat een polka uit Polen verschilde van een polka uit Slovenië, dat dat verschil gehandhaafd bleef eenmaal geëmigreerd naar Amerika en we achteraf dus de conclusie moeten trekken dat in ieder geval wat de polka betreft de illusie van de Amerikaanse grote smeltkroes geen opgeld doet. Toch ondekte ik een uitzondering waarbij sprake lijkt van een gezamenlijke optreden: een Noor en een Zweed, maar dan wel met wat ze een Finse polka noemen: de Karolainen polka. Ook degenen van Ierse komaf in de Verenigde Staten hebben hun eigen polka's, in dit geval uitgevoerd door een damestrio uit North-Carolina en alhoewel ik op YouTube geen polkaspelende Amerikaanse Ukrainers vond, zullen ze er ongetwijfeld zijn. In elke geval zijn ze er wel in Canada en ogenblikkelijk valt de hammered dulcimer of tsymbaly op. Tenslotte het Russky Orkestr Moskva met de polka "Strelotchek", alhoewel we ons meteen kunnen afvragen of we het orkestje met de befaamde klarinettist Dave Tarras (foto) niet eerder bij de klezmermuziek moeten indelen.