22.3.15

Staatsieportret 9

Een vriend attendeerde me er per email op dat de door mij in de reeks statieportretten gemaltraiteerde politici allen iets vrouwelijks krijgen en dat terwijl hij Ronald nog niet eens had gezien. Merkwaardig, want ik heb aan geen van  de heren een vrouwelijk element toegevoegd, ik heb simpelweg een vier of vijf foto's van de geportretteerden gescand en afgedrukt en vervolgens de foto's gemixed, niet met photoshop, maar precies zo als ik het vijftig jaar geleden ook deed: met schaar en lijm. Juist dat  handmatige bevalt me: het geschuif met ogen, neuzen, monden en oren. Soms overdrijf ik en raak ik na een dag ontevreden en vervang ik een staatsieportret door een beter, minder grotesk in elkaar geplakt portret. Waar de vijftig jaar geleden gefabriceerde portretten gebleven zijn, weet ik niet.