31.10.16

Autorails II

Er was dus heel duidelijk behoefte aan een goedkoper alternatief voor een door een stoomlocomotief getrokken rijtuig en een aantal Franse automobielfabrieken begon begin jaren twintig met de ontwikkeling van dat alternatief en dat uit juist die sector hulp kwam verklaart ook dat de eerste autorails er uitzagen als de autobusjes uit de tijd, compleet met een vooruitgeschoven motor onder een motorkap. Niet alleen in Frankrijk stond de autobus model voor met een verbrandingsmotor voortbewogen railverkeer, ook elders, bijvoorbeeld in  de Verenigde Staten, ging men uit van vrachtwagen en autobus,  zoals te zien is bij onderstaande Mack "Bulldog".
Autofabriek Berliet in Lyon,  niet geheel onbekend met railvoertuigen: men repareerde stoomlocomotieven voor de P.L.M., zette in 1922 een busje op de rails, de motor was in het voertuig zelf geplaatst, alleen de de radiateur - met de naam van de maker er duidelijk op - stak uit. De Berlietautorails deden behalve in verschillende Franse departementen ook dienst in Marokko, Algerije en op Majorca, maar pas in 1933 verzocht de P.L.M. Berliet een tweetal autorails te ontwerpen, het werden de RBD 250 ZZ M1 en ZZ M2, daarnaast werd een viertal vrachtautorails gebouwd  (ZZ DM101 tot en met 104). De motoren waren zescylinderluchtgekoelde diesels van Berliet. Ze voldeden en in 1937-'38 kwam een vervolgserie (eveneens met electrische versnellingsbak) RBD 300 ZZ M 201 tot en met 214, de maximum snelheid daarvan was 110 km/u. De typische P.L.M.-kleuren grijs & blauw waren in 1958 toen de Berlietautorails nog steeds dienst deden in het zuidoosten van Frankrijk, maar nu onder de SNCF-vlag, veranderd in crème & rood, er was plaats voor 62 passagiers.