24.4.17

Brno

In 1991 was ik in Praag. Op  een station zag ik dat het trammuseum op 's zondagmiddags open was. Dat was voor mij een uitnodiging, maar ik ga hier niet herhalen wat ik destijds zag, het is hier allemaal te vinden. In het Praags museum sprak ik iemand die me aanraadde ook het trammuseum in Brno (Technické Muzeum v Brne) te bezoeken. Dat heb ik gedaan, het museum lag in een buitenwijk en bleek niet eenvoudig te vinden. Mijn vrouw en ik waren de enige bezoekers en we kregen zo'n uitgebreide rondleiding, dat het mij na vijftien tramstellen aardig begon te duizelen. Behalve trams stond er ook een trolleybus, wie dat vervoermiddel in Nederland aan het werk  wil zien moet naar Arnhem. De afgebeelde Tatra trolleybus van het type 400 werd in 1953 afgeleverd in Ostrava, maar soortgelijke bussen reden ook in Bratislava en in Most. Trolleybus 19 kwam in augustus 1990 naar het museum in Brno.