5.4.17

Savoy Blues

Langspeelplaten waren prijzig, grammofoons hadden nog drie snelheden - 33, 45 en 78 - dus van mijn zakgeld kocht ik zestig jaar geleden meestal een breekbare, maar goedkopere, achtenzeventigtoerenplaat. Zo kwam Kid Ory's "Savoy Blues" op het label "Dixieland Jubilee" in mijn collectie. Ory (1886-1974) is zonder enige twijfel de meest belangrijke New Orleanstrombonist. Heel jong - vandaar zijn bijnaam Kid - ontdekt door de legendarische Buddy Bolden en vanaf 1910 was Ory één van de bekendste bandleiders in "The Crescent City", orkesten, waar niet alleen King Oliver en Louis Armstrong, maar ook Jimmy Noone en Johnny Dodds gespeeld hebben. In 1919 verhuisde Ory naar Los Angeles en vandaar in 1925 naar Chicago, dat inmiddels tot "jazzhoofdstad" was uitgegroeid en waar hij platen opnam met Armstrong, Morton en Bessie Smith en Ma Rainey. Mijn achtenzeventigtoerenplaat met zijn Creole Jazz Band is echter van later datum. Wie clarinet speelt is onduidelijk, op het label van mijn plaats staat Joe Darensbourg, maar op een plaat met exact hetzelfde nummer -J.S. 594 - wordt Albert Nicholas als clarinettist genoemd.  Op de keerzijde van de plaat staat "12th Street Rag".