4.4.17

Mighty River

Die elpee van Oscar Pettiford was trouwens niet mijn eerste grammofoonplaat,  in mijn jonge jaren waren er alleen maar 78-toerenplaten,  die werden thuis gedraaid op mijn vaders "pick-up" een houten kast met grammofoon en ingebouwde versterker. In de late jaren veertig heeft hij die laten ombouwen: er kwam een drie snelheden (33,45 en 78 toeren) draaitafel in en een up-to-date versterker. Mijn eerste grammofoonplaat kreeg ik op 5 december 1952. Een opname van Louis Armstrong en zijn orkest uit 1933. Aangeschaft bij Radio Vaartjes in Leeuwarden. Later heb ik de bezetting van het orkest, waarin Teddy Wilson aan de piano, op het label geplakt. Ik laat de grammofoonplaat met "Mighty River" horen, niet via een versterker maar op een oude opwindgrammofoon. Mijn eigen opwindgrammofoon (foto) - in houten kast - heeft  een ereplaats in de voorkamer, want hij speelde ooit een rol in de uitzendingen van Han Reiziger (1934-2006),  die mij 's zondagsmorgen thuis hield met zijn onvolprezen "Reiziger in muziek". Toen het apparaat door de VPRO per opbod werd verkocht zorgde ik - want ik moest en zou het hebben - voor het hoogste bod. Aan de andere kant van de grammofoonplaat staat een nummer dat Armstrong vaker opgenomen  heeft "Basin Street Blues".