24.11.17

Brussel 36

Dit wordt een wat ingewikkeld verhaal, dat in 1897 begint in de Oostenrijks-Hongaarse monarchie, in de plaats Nesseldorf waar zich de Nesseldorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft vorm. priv. Wagenfabrik Schustale & Co. bevindt. Ik weet niet waarom het allereerste door een verbrandingsmotor aangedreven product van de firma "Präsident" heet, maar ik vind het tegenover Franz Joseph wel grappig. In 1923, Tsjechoslowakije is een onafhankelijke staat, krijgt de fabriek een andere naam, de plaats waar het bedrijf gevestigd is, Nesseldorf heeft trouwens al een andere naam Kopřivnice. De fabriek gaat Kopřivnická vozovka as heten, maar de naam wordt datzelfde jaar gewijzigd in Tatra., daarna werd de naam nog twee maal  veranderd, maar het woord Tatra blijft gehandhaafd. Op de foto een "Tatraplan" uit 1952, geïntroduceerd in 1948 en omdat de fabriek zich vanaf 1951 bezig had te houden met de bouw van vrachtwagens (planeconomie!) werd de productie  uitbesteed aan Skoda. Heel veel auto's van het type zijn er niet gemaakt, in vier jaar slechts 6342 exemplaren, waarvan 2100 door Skoda in Mladá Boleslav. De motor was een luchtgekoeldeviercylinder met een inhoud van 1952cc, die achterin geplaatst was.