19.11.17

Boppe?

De Friezen hebben gister na 1263 jaar weer een ware heldendaad verricht en opnieuw speelde Dokkum daarin een uiterst voorname rol, want gister werden twee autobussen op weg naar Dokkum met mensen die Zwarte Piet niet  zien zitten op de snelweg  stilgezet. Nu gaat  het mij niet om de discussie rond Sints helper en of die beroet, wit, groen of zwart moet  zijn, maar om het feit dat men in Friesland klaarblijkelijk straffeloos een snelweg kan barricaderen en dat vervolgens de  regionale prinsemarij verschijnt die op  last van de burgemeester van Dongeradeel (voor de onwetenden dong is het Friese woord voor mest) beide bussen terugstuurt, terwijl de inzittenden anders dan de  barricadeurs toestemming hadden voor hun protest. Nu neem ik twee dingen aan: a. wanneer ik het niet eens ben met het feestje Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 kan ik met  een aantal  getrouwen een in Friesland gelegen snelweg, zonder dat mij iets in de weggelegd wordt, afsluiten, b. de burgemeester  van Dongeradeel betaalt  uit eigen zak de bushuur voor degenen die gister teruggestuurd werden.