2.9.18

VROEMM-VROEMM

De eerste vier plaatsen in 1929 in de "24 Heures du Mans"  waren voor Bentley. Nummer 9, een viereneenhalveliterblower met Jock Lawson en Glen Kidston als chauffeurs, eindigde op de tweede plaats. Zo'n overwinning spreekt tot de verbeelding en is het dus ook geen wonder dat er inmiddels zeker vijfentwintig Bentleys met dezelfde carrosserie rondrijden, waarvan de eigenaar beweert dat zijn bolide op 15 en 16 jni 1929 rondjes draaide op het circuit van Le Mans, dat zijn auto ooit voorzien was van een vierdeurs, gesloten carrosserie - waarin een makelaar naar zijn klanten reed - en grondig verbouwd werd, daar wil hij niets van weten. 



Verschijnt in beeld Wommert Fleutenkroidt, iedere avond wanneer zijn echtgenote zich ter sponde had begeven, repte Wommert zich keukenwaarts, nam de appeltjes en peertjes van de ronde fruitschaal, pakte een pollepel en deed vroemm-vroemm, dat wil  zeggen hij speelde dat hij aan het stuur van een Bentley zat. De fruitschaal was het  stuur, de pollepel de versnellingspook. Hij  had, om het zo  echt mogelijk te laten lijken, uit het Britse een leren vliegenierskapje over laten komen en meteen er wat hij noemde "racing goggles"  en geitenleren "gloves" bijbesteld. VROEMM-VROEMM.

Hij voelde zich een echte Bentleyboy en toen hij de kans kreeg een Mark VI uit 1947 aan te schaffen, hapte hij dadelijk toe. Maar ja, het was natuurlijk geen bolide, maar het was wel een enorme vooruitgang dat hij nu in plaats van op een keukenstoel in een echte Bentley vroemm-vroemm kon doen, tot hij op het lumineuze idee kwam zijn zevenenveertigersedan voor de nodige duiten om te laten bouwen tot een echt ogende racer. Bij evenementen waarnaar het bouwjaar van zijn auto werd gevraagd, kraaide hij: "PRE WAR!", de Bentley  deed"vrdoem-vrdoem".