6.9.18

New Orleans

Zondag j.l. naar Den Haag, op de, zeg maar, echte brocante op het Voorhout  ligt midden op een boekenstal "New Orleans Jazz. A Family Album" samengesteld door Al  Rose en Edmond Souchon (foto). Die laatste naam ken ik, hij was arts en speelde in de Six and 7/8 String Band, een snarenorkest dat, zij het met wisselend personeel, vanaf 1911 actief was in New Orleans. Ik heb een langspeelplaat van het gezelschap die duidelijk maakt dat er behalve geblazen- ook getokkelde klanken uit de Crescent City kwamen. Ik pak het boek op, vijftien euro? Dat is niks, ik zou er grif vijftig voor hebben betaald, want het blijkt een fotoboek met musici, orkesten en plaatsen waar opgetreden werd.  Zo zie ik eidelijk een foto van de legendarische "Funky Butt Hall" die in jaren dertig werd getransformeerd in een kerk. Foto's van musici, waarover ik gelezen heb, maar nooit een noot van heb gehoord omdat ze overleden voordat er opnamen van konden worden gemaakt, zoals Lawrence Veca, een cornettist die Papa Laine's No. 1 ragtime band leidde en nauurlijk die andere legendarische cornettist Buddy Bolden, die in 1907 in een psychiatrische inrichting verdween. Maar ook een foto van Armand Piron (1888-1943), een violist die, een dansorkest leidde  waarin o.a. John Lindsay, Lorenzo Tio jr., Johnny St. Cyr en Paul Barbarin op zeker ogenblik speelden.