4.9.18

Data

De automobielgeleerden zijn het niet eens  in welke categorie ze een auto moeten onderbrengen.  Begin jaren zestig, toen ik me begon te interesseren voor wat zich motorisch voortbewoog, waren de Britten het  duidelijkst, ze schreven over veteran, edwardian  en vintage cars en iedereen wist dat een Peugeot 402 in geen van genoemde categorieën thuis hoorde. In ons land dook de naam pionier op, maar een Chevrolet uit 1925 kun je toch bezwaarlijk een pionier noemen. Vervolgens ging men onderscheid maken tussen pre- en post warwagens,  maar de oorlog is een slechte scheidslijn, want wat is het verschil tussen bijvoorbeeld een Citroën Traction Avant 11cv uit 1939 en 1946? Een slimmerik dacht klassiek in gebruik te kunnen nemen, maar alhoewel ik best bereid ben een Bugatti 35B een klassieke auto te noemen ontstaat bij wrevel wanneer sommigen dat predicaat op een Opel Manta plakken. Vervolgens rende heel  het vaderlandse oude autowereldje acher de in Duitsland bedachte term oldtimer aan, In mijn "American Heritage Dictionay of the English Language" staat onder old-ti-mer 1. one who has been a resident, member, employee, etc. for a long time. 2 Something very old or antiquated. Zaterdag j.l  was ik op het Oldimerfestival Huizen en zag ik onderstaande mobiele ongein c.q. viezigheid en hoe ik mij ook inspan met de beste wil van  de wereld kan ik op zo'n driewieler het etiket oldtimer plakken, want hij is noch  very old, noch antiquated.