8.3.20

SLOBKOUSEN



Je hoeft er nauwelijks moeite voor te doen om de meest onzinnige zaken op het internet te vinden. Vanochtend zocht ik naar Aerocarene en vond deze in kreupel Nederlands gestelde regels:
"Areocarene was een auto die in Frankrijk in 1947 wordt gebouwd. Het was gestroomlijnde three-wheeled coupé die geen deuren had. De bovenkant gleed terug naar toelagetoegang tot het passagierscompartiment. De slobkousen sloten de voorwielen in, waarbovenop de koplampen werden opgezet. De koplampen volgden de richting van de wielen. Zijn maximumsnelheid was 82 MPU (132 km/h). Het had een 4CV motor."
Een auto met slobkousen? O, wacht even, in het Engels stond er natuurlijk "spats", en dat kunnen korte slobkousen zijn, maar hier worden spatborden bedoeld.
Het in 1947 door Desbenoît en Bodu ontworpen prototype van de Aérocarène 700  had drie wielen, een achterin geplaatste 684 cc tweecylindertweetactmotor, die 3,5 liter benzine per 100 kilometer gebruikte, een aluminium carrosserie, waarvan het bovendeel kon glijden om instappen voor chauffeur en passagier mogelijk te maken.De versnellingsbak kwam van Cotal. Topsnelheid was 125 km/u.