De
265 van de HTM is van een relatief kleine serie (250-279) gebouwd door HAWA
(Hannoversche Waggonfabrik AG) in Hannover-Linden tussen 1919 en 1926.
De fabriek leverde ook spoorwagons en gedurende een paar jaar een kleine
electrische(!) auto, terwijl eveneens carrosserieën voor automobielen
Hanomag, Apollo en Mauser werden gebouwd.
De
bouw van het electrische autootje - met chauffeur en passagier achter
elkaar gezeten - moet weinig zoden aan de dijk gezet hebben, want HAWA
wordt niet genoemd in Von Fersens "Autos in Deutschland 1920-1939.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was er wel sprake van succesvolle
vliegtuigbouw die werd noodgedwongen stopgezet na het Vredesverdrag van
Versailles, waarna nog sprake is geweest van de constructie van een
zweefvliegtuig, de "Vampyr".*
Tram
265 werd eind november 1920 afgeleverd en kwam - nu citeer ik Drs.
A.E.E. van Donselaars meer dan voortreffelijke "130 Jaar Tram in den
Haag" 1994 - 11 maart 1921 bij de HTM in dienst, verdween uit reguliere
dienst in april 1963 en werd vervolgens de eerste tram, die nu bewaard
wordt in het Haags Openbaar Vervoer Museum.
*mijn oudste zoon ontdekte dat de Duitse posterijen Berlijn een kinderpostzegel met de "Vampyr" uitgegeven hebben.
*mijn oudste zoon ontdekte dat de Duitse posterijen Berlijn een kinderpostzegel met de "Vampyr" uitgegeven hebben.