20.1.22

Van de premier


Jullie hebben allemaal mijn regeringsverklaring gehoord, maar  ik zou daar toch nog enige verduidelijkingen aan willen toevoegen, in de  eerste plaats aan de door corona zo noodlottig getroffen jeugd, zoals die zo tragisch getroffen jonge man die zijn Frans niet op peil heeft kunnen houden en thans niet verder komt dan "Papa fume une pipe" en "Le cheval est dans le pré", terwijl hij zo gaarne had willen weten wat hoe "fuck you" in het Frans klonk en ook dat lieftallige meisje dat door corona helaas is blijven zitten en beter had verdiend. En dan heb ik het nog niet eens over de in het Journaal niet genoemde klachten als zitvlakzweren en constipatie bij de jeugd. Toch heb ik mijn hand uitgestoken. Niet naar de jeugd, maar voornamelijk naar de bejaarden, waarvan gelukkig door corona een aantal door sterfte is verdwenen. Ik heb de levenden van hen een hand met een schop  uitgestoken, een schop waarmee hun eigen graf kan worden gedolven, vanwege twee  dingen: a. er hoeven geen bejaardenwoningen te  worden gebouwd, immers een  graf is aanzienlijk  kleiner dan een woning en b. er wordt veel bespaard op deze op electrische fietsen, rollators en scootmobielen op onze wegen voortrazende meute. Van stijgende a.o.w. hoeft daarom geen enkele sprake te zijn. Sigrid Kaag is het met  deze zienswijze volledig eens en CDA en Christen Unie hebben toegezegd bij iedere graf een  gebed te zullen zeggen, gevolgd door een passend dankwoord. Terwijl Hans Vijlbrief de Groningers zal vragen om te zorgen voor meer gas voor de vele crematies, wetende dat door de enorme teruggang van bejaarden, de hoeveelheid benodigd gas uiteindelijk zal teruglopen, zodat we de Groningers tevreden kunnen stellen en zij  niet meer in de rij hoeven te staan om subsidie te ontvangen, alhoewel de rij ongetwijfeld heeft bijgedragen aan sterfte door longontsteking en degelijke. Na afloop van begrafenis en crematie ben ik bereid de nabestaanden te voorzien van koffie met kaakje. Uw minister-president zorgt dus wel degelijk voor nieuw elan.