Dat ik een Chinees orkest Strauss' "Pizzicato Polka" op pipa's ontdekte
is fraai, maar desalniettemin zet, ik het net als een verzameling
dansende dames en heren in Botswana, niet op dit blog, de Chinezen niet omdat Strauss niet tot de folklore
hoort en de Tswana in Botswana dansen op iets wat ze polka noemen, maar
in werkelijkheid geen polka is. Wat wel grappig is dat de Auvergnaten,
die een eigen uitgebreid dansrepertoire bezitten, toch de polka hebben
omhelsd, maar wel accordeon en cabrette (de Auvergnaatse doedelzak)
gebruiken. Dat de polka in Zuid-Afika en in Paraguay terecht kwam, is niet zo heel vreemd, maar een Philippijnse polka blijft toch min of meer een raadsel. Tenslotte de Israelische polka "Tzena, Tzena",
gecomponeerd door Issachar Miron, die in 1938 uit Polen(!) naar het
toenmalige Britse mandaatgebied Palestina emigreerde, in een modern
jasje van Rebbe Soul (foto).