In 1948 won Sunbeam-Talbot de
fabrieksprijs in de Alpine Rally, in 1952 werd dit succes herhaald. In
maart 1953 verscheen deze Sunbeam “Alpine” (Talbot werd weggelaten om
verwarring met het Franse Talbot-Lago te voorkomen).
Sunbeam
ging ten onder aan badge engineering, het met een verschillend
naamplaatje leveren van vrijwel identieke auto’s. Deel uitmakend van de
Rootesgroep kregen Hillman, Singer en Sunbeam dezelfde carrosserie. In
de lente van 1956 bracht Hillman de “Minx Series I” uit.
In
1956 werd Singer overgenomen door Rootes. Deze Singer “Gazelle” uit
1957 had dezelfde carrosserie als de Hillman “Minx”, alleen de neus was
anders en de motor was nog steeds een echte Singer, afkomstig uit de
“Hunter”, waarvan de productie in 1956 was gestopt.
Sunbeam
had in 1956 al een carrosserie gekregen identiek aan die van de “Minx”,
zij het dat de “Rapier” slechts twee deuren had en natuurlijk een net
iets andere grille.
Hieronder staan Hillman, Singer en Sunbeam naast elkaar en worden de verschillen duidelijk. Met
de fietsenfabriek is het trouwens nauwelijks beter afgelopen: in de
jaren dertig werd Sunbeam overgenomen door Raleigh, dat de euvele moed
had later armzalige kinderfietsjes onder de naam van het eens roemruchte
merk uit te brengen.