Het
staat als een paal boven water: de geschiedenis van de Belgische
automobielindustrie is een stuk interessanter dan die van Nederland. De
rij fabrieken is een stuk groter: Minerva, Nagant, Pipe, Excelsior,
Germain, Impéria, Vivinus, Métallurgique zijn zo maar een paar namen die
me te binnen schieten en natuurlijk FN. FN, net als het Britse BSA
oorspronkelijk een wapenfabriek, die ook fietsen, motoren en auto's
(zij, het laatstgenoemde met aanzienlijk meer succes dan BSA)
produceerde. FN staat voor Fabrique Nationale d'Armes de Guerre,
ontstaan aan het eind van de jaren tachtig van de negentiende eeuw door
samengaan van een aantal wapenfabrieken in en rond Luik. In 1900 werden
de eerste honderd lichte auto's (voiturettes) geproduceerd. De auto op
de foto, een FN "1400" dateert uit 1930 en werd door de Luikse
carrosseriebouwer Lorenz&Walch van dit wat wonderlijk uiterlijk -
geconstrueerd uit aluminium en hout - voorzien. Volgens het verhaal voor
de sjah van Perzië die die de auto nooit betaalde en afhaalde, zodat
hij uiteindelijk door iemand in Luik werd aangeschaft. Twee wat minder
uitzonderlijk uitgedoste 1400's startten op 13 mei 1928 in Luik voor
een tocht naar Kaapstad. In minder dan honderd dagen werden 24.500 km
afgelegd: een record.