17.4.08

Beheimes

Zestig jaar geleden ging ik tijdens de schoolvacanties op vrijdag regelmatig naar de Leeuwarder Lange Marktstraat, daar was de veemarkt - daar werden de beheimes verhandeld. Inmiddels is die markt daar niet meer, maar de beheimes zijn er nog wel, die organiseren zo lees ik op derlui website een jiddisj festival: "Van 15 tot 20 april 2008 zal Leeuwarden met haar 1e internationale Jiddische Festival vijf dagen lang a yiddish shtetl in der medine zijn." Nou ga ik niet vervelend doen over de spelling van het woord jiddisj, men doet maar. Waar ik wel moe van word is het gebruik van dat woord als men in werkelijkheid joods bedoelt, maar om een of andere reden het woord joods niet wil gebruiken. En Leeuwarden een "shtetl in der medine"? In de mediene ja, maar een shtetl? Chotspe hat kaan schier.

originele handtekening van de schrijver Isaac Bashevis Singer in "The Penitent" in mijn boekenkast