8.4.08

Folklore

Dat folklore kan ontaarden in edelkitsch is genoegzaam bekend. Ik hoef alleen maar Oosteuropese en Ierse dansgezelschappen in herinnering te roepen. Acrobatisch gehuppel heeft zijn charme, maar het heeft niets met folklore te maken, het heeft er hooguit een aantal elementen aan ontleend. En voordat ik nu de adepten van Riverdance over me heen krijg, het gebeurt overal: in Turkije bv. worden mensen met bandrecorders het platteland opgestuurd, die verzamelen hier en daar wat melodietjes, die worden in Ankara in notenschrift omgezet, vervolgens voor orkest gearrangeerd en uitgevoerd.
Soms zit ik met open mond te kijken naar wat als folklore wordt gepresenteerd.
Recent schreef ik een stukje over de zusters Bhoshe en Mangeshkar (respectievelijk 27 en 28 maart j.l.), twee beroemde zangeressen in Bollywoodfilms. Klaarblijkelijk werkt de Nepalese film op exacte dezelfde wijze als de Indiase, alleen wordt dit fragment als "Nepali folk music" verkocht.