29.4.08

Melkmuziek

Een ingezonden brief in de VPROGIDS van deze week over de reactie van dieren op muziek deed me denken aan een buurman van zo'n 35 jaar geleden. Hij kwam uit de Sudan en werkte op de Arabische afdeling van de Wereldomroep. Op zeker moment kwam hij met het verhaal dat een collega van hem aandacht wilde besteden aan het feit dat koeien meer melk gaven als ze in de stal de gelegenheid kregen om naar klassieke muziek te luisteren. Zo'n onderwerp vond mijn buurman te gek voor woorden: "Stel je voor, als een een Egyptische boer al een radio heeft, dan hangt hij die zeker niet in de stal!" Na kort beraad besloten we tot de volgende grap: hij zou een brief schrijven, zogenaamd afkomstig van een Egypische boerenknecht werkzaam in Denemarken, die had ontdekt dat muziek van Mozart een hogere melkopbrengst gaf dan muziek van Beethoven. Ik zou de brief, omdat ik voor een reportage toch naar Kopenhagen moest, daar op de bus doen. Bij thuiskomst uit Kopenhagen, bleek de brief al op het bureau van mijn buurmans collega belandt, die luid kond deed van het succes van zijn item.