29.10.10

Mound City Blue Blowers

Red McKenzie leidde in de jaren twintig en de vroege jaren dertig een kwartet, dat nogal eens van samenstelling wisselde. Eigenlijk was het een soort novelty act en het is dan ook niet verwonderlijk dat we Red McKenzie op vloeipapier en kammetje met zijn vrienden Dick Slevin, Jack Bland en Eddie Condon, van wie alleen de laatste wereldfaam kreeg, in een wat oubollig filmpje tegenkomen: "9 O'Clock Folks".
In het archief van dit blog bladerend ontdekte ik net, dat ik exact twee jaar geleden de volgende regels schreef: Voor me ligt een EP-tje van de Mound City Blue Blowers (Jazz Collector, Blue Blowing Jazz Vol.1 JEL.1), een gezelschapje rond Red McKenzie, blue blowing (kam & papier) bestaande Dick Slevin, kazoo; Jack Bland, banjo en Eddie Lang, gitaar. Vermoedelijk is het plaatje al zo'n 35 jaar in mijn bezit. Vorige week vond ik Red McKenzie met een heel ander gezelschap (maar wel met dezelfde naam), van wie ik alleen gitarist Eddie Condon herken op het internet met St. Louis Blues.