20.10.10

Mors


Even terug naar 1901 toen Henri Fournier in bovenstaande Mors de race Parijs - Bordeaux won met een gemiddelde snelheid van 85 km/u: 562 kilometers in 6 uur en 10 minuten. Parijs - Berlijn werd datzelfde jaar gewonnen door dezelfde combinatie. Het jaar daarop werd de vier dagen durende Parijs - Wenenrace gehouden, de regels waren door de Automobile Club de France een tikkeltje veranderd, voornamelijk om veiligheidsredenen. Mors liet door Brasier en Terasse zes wagens bouwen, het type Z, met een viercylinder 60pk-motor met een inhoud van 9,2 liter. De coureurs die gekozen werden waren: baron Pierre de Caters, William K. Vanderbilt, Foxhall Parker Keene, Henri Fournier, Fernand Gabriel en Charles S. Rolls. De uitslag was teleurstellend want een Mors met De Caters aan het stuur eindigde pas op de negende plaats. Maar daarmee was de rol van de Mors Z niet uitgespeeld, want vervolgens werd geprobeerd met dezelfde auto het wereldsnelheidsrecord te verbeteren, eerst deed De Caters een poging op een weg bij Brugge, daarna was de beurt aan Vanderbilt, die op een weg bij Albis op 5 augustus 1902 122 km/u haalde en het record op zijn naam bracht. Vervolgens werd de auto aangepast, de benzinetank werd vervangen door een klein tankje op het dashbord, zowel de radiateur als de plaats van de stoel werden verlaagd, de stuurkolom ingekort en de motor kreeg een extra carburateur, maar ondanks al deze ingrepen haalde Fournier slechts 123 km/u. Op 17 november wist Augieres (een schuilnaam voor de Parijse juwelier Auger) het snelheidsrecord op 124 km/u te brengen.
Ik ben momenteel bezig een miniatuur (schaal 1 op 43,5) van die recordauto te bouwen, de onderkant is af: je kunt prachtig zien dat motor uit twee blokken bestaat (twee cylinders per blok), daarachter zit het vliegwiel en daarna de versnellingsbak, de eindoverbrenging gebeurt met kettingen, maar die moeten nog worden geinstalleerd.