12.5.11

Darmont




De gangbare benaming was "cycle cars" en ze doken vlak voor de Eerste Wereldoorlog op: miniem gemotoriseerde, kleine auto's op vaak niet meer dan drie wielen. Na die oorlog vinden we ze overal: in Duitsland, in Groot-Brittannië, in Frankrijk. Een soortgelijke situatie zou zich na 1945 herhalen, vooral in Duitsland was het kleine grut populair: een paar namen Heinkel, Messerschmitt, BMW. De Heinkel werd in Engeland vervaardigd als Trojan en BMW was een in licentie gebouwde Italiaanse Isetta. Licentiebouw vinden we ook na de Eerste Wereldoorlog: de Morgandriewieler met zijn dwarsgeplaatste V-twin voor de radiateur wordt in Frankrijk onder de naam Darmont geproduceerd en er is zelfs een tweede Franse fabrikant, Sandford, die overigens een wat luxere versie, met een viercylindermotor onder een normale motorkap, bouwt. In 1966 maakte ik een reportage van de jaarlijkse PAC-rit, die destijds van Utrecht naar Zandvoort liep, voor Bert Garthoffs "Weer of geen weer" en ik sta op bovenstaande foto met de bandrecorder voor een Darmont uit de late jaren twintig, de tweede foto toont de gestroomlijnde achterkant van de auto.