28.5.11

Lancia


Het is een vreemd woord, dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Ik heb het over KLASSIEK. Want wat is klassieke muziek? En wat is - let op: hier is onze taal klaarblijkelijk niet goed genoeg - een classic car? Is de muziek van Sjostakovitsj klassiek, is een Opel uit 1975 classic? Misschien is serieus als je praat over muziek een beter woord en dan vooral als tegenstelling met amusement, maar je kunt een Opel Kadett C toch moeilijk een "serious car" noemen. Woorden als oldtimer en youngtimer krijg ik, als het over auto's gaat, met geen mogelijkheid uit mijn strot. Het zijn typische bedenksels van mensen die het Engels niet als moedertaal hanteren, en vanuit het Duits bij dergelijk geneuzel belanden om hun bezit op de een of andere manier op te waarderen. Bovendien heb ik nooit begrepen wanneer een youngtimer een oldtimer wordt? Na 25 jaar, na 50 jaar? Gelukkig zijn er auto's waar geen enkel vraagteken wat klassiek betreft aan te pas komt. Zo'n auto is bijvoorbeeld de Lancia Lambda. Waarom is die auto anders dan een Austin Allegro klassiek? Omdat de tijdens de Parijse Autosalon in october 1922 geintroduceerde Lambda revolutionair was: door carrosseriedelen te gebruiken om het chassis te verstevigen, kun je spreken van een zelfdragende carroserie n.b. zonder dak, de wagen remde uitstekend op alle vier wielen, had een electrische starter en een V4-lichtmetalenmotor. De Lambda, in productie van 1923 tot 1931, werd regelmatig verbeterd, zodat er uiteindelijk sprake was van negen series. Totaal werden er 13.000 Lambda's verkocht. De gefotografeerde Lambda is thans in Nederlandse handen, maar ik bespaar u de beelden op YouTube, want in plaats van naar de motor te kunnen luisteren, hoor je stupide muziek.