22.5.11

Den Haag



Koppeling tussen een 1300 en een 2100

Een 2100, dus zonder bestuurdersstoel, maar wel met een hulpstuurstand.

Gister was ik naar Den Haag voor de donateursvergadering van de "Stichting Haags Tram Museum", vooraf gegaan door een rondrit van anderhalf uur. Een PCC-koppelstel, een 1300 en een 2100 bracht me naar onbekend gebied, door Ypenburg en Leidschenveen, via een deel over de route van lijn 15 en lijn 19 - de enige Haagse tramlijn die geheel buiten het centrum blijft, maar bijna tot Nootdorp komt - om uiteindelijk te eindigen op het eindpunt van lijn 2 Leidschendam - Duivenvoorde. Wie wil zien welke enorme afstanden worden afgelegd moet maar eens op deze HTM-lijnenkaart kijken. De 2100 is een merkwaardige tram, want het is een gemotoriseerde bijwagen voorzien van een hulpstuurstand. De koppelstellen reden oorspronkelijk op de lijnen 8 en 9. Lijnen die jarenlang gebroederlijk tegenover het Hollands Spoorstation op de Stationsweg startten, om via verschillende routes in Scheveningen voor het Kurhaus te eindigen. In 1953 verhuisde ik van Leeuwarden naar Den Haag en een doodenkele keer gingen we met bus R, lijn 11 en vervolgens met de 8 of 9 naar Scheveningen, dat was eigenlijk, zoals mijn moeder placht te zeggen, bij Dokkum om, want je kwam met één overstap op de hoek Wouwermanstraat/Parallelweg op lijn 11 ook in Scheveningen. Maar 8 en 9 hadden in mijn eerste Haagse jaren wel een extra attractie, in de zomer reed de HTM met open bijwagens of beter met zomerrijtuigen. De eerste serie 500 (500 - 526) kwam in 1905 in dienst en deed tot september 1956 dienst. De 505 werd bewaard en die bracht me gister na afloop van de vergadering, na een rondje door de stad, naar Staatsspoor, pardon Den Haag Centraal.

Zomerrijtuig 505 gister.

Wie geinteresseerd is in de huur van een oude tram of een zondagse rondrit wil maken, vindt hier alle informatie en voor minimaal 14 euro bent u een jaarlang donateur van de SHTM. Emailadres: info@hovm.nl