20.5.11

Folklore

Nederlanders zijn altijd nijver geweest in het uitvoeren van andermans en het verwaarlozen van eigen folklore. Zulks leidt bij tijd en wijle tot humoristische voorvallen: ik heb Ieren zien weigeren met Nederlandse musici op te treden omdat hun muziek in de eerste plaats dansbaar diende te zijn en niet drie keer te snel moest worden afgeraffeld, ik heb op een zaterdagmiddag in Vleuten, maar het kan ook in Nieuwe(on)gein geweest zijn een klezmerbandje ontmoet dat in het zwart/wit gestoken en behoed en bepet "Di mame is gegangen" doornam. Op mijn vraag vanwaar het zwart wit en vanwaar de hoofddeksels kreeg ik als antwoord dat Joden er nu eenmaal zo uitzagen. Ik heb daarop, om de metamorfose compleet te maken, een medische ingreep voorgesteld. Maar serieus: kan de dikwijls onbegrepen cultuur van anderen, of het nu om die van cajuns, ladino's, Ieren, roma's en sinti's, Argentijnen, witte en zwarte Amerikanen, Portugezen, Mexicanen en Brazilianen eindelijk eens worden ingewisseld voor iets uit eigen huis, niet vanuit onzalige Wildersgedachten, maar gewoon omdat de uitgevoerde muziek vaak zo'n slap aftreksel is van het origineel.