28.10.11

Dagboek 3

Ik heb een ontzettende hekel aan mijn voornaam, want wie heet er nou Archibaldina, maar het komt zo, ik ben de derde van vier zussen, mijn oudste zuster heet Klazina naar de moeder van mijn moeder, de daarop volgende zuster heet Geertje naar de moeder van mijn vader, ik heet Archibaldina naar de vader van mijn moeder en mijn jongste zuster heet Frederika naar de vader van mijn vader, zo ging het vroeger nu een keer bij het geven van de namen, ik kan daar nog verschrikkelijk kwaad over worden, want zo'n naam draag je je hele leven mee, of niet soms? Ik herinner me nog heel goed het feminisme van de jaren zeventig, maar daarover heb ik ze nooit gehoord en ik hoor er vandaag de dag ook niemand over, ik bedoel over de belachelijke vervrouwelijking van mannennamen, want Klazina is natuurlijk afgeleid van Klaas, Geertje van Geert, Archibaldina van Archibald en Frederika van Frederik en zo kan ik nog uren doorgaan Cornelia komt van Cornelis, Hendrika van Hendrik, Jasperina van Jasper, daarom vond ik Trea altijd zo'n mooie naam en ik had graag Trea willen heten, ik heb mijn man Cor die eigenlijk Cornelis heette en die vijf jaar geleden gecremeerd is dan ook gevraagd om mij Trea te noemen, maar daar had hij geen zin in en daar heb ik me maar bij neergelegd, toch hadden we best een goed huwelijk, na zijn overlijden heb ik Van der Blaf genomen, het is een aardige afleiding, toch lopen de kosten aardig op, want ik moet belasting voor hem betalen en dat hoeven mensen met een kat die de hele dag je hele tuin omwroet niet en Van der Blaf moet ook eten en daar boven op komen dan de zakjes waarover ik al eerder geschreven heb, soms kan ik me dan ook best voorstellen dat krapzittende mensen die het van een klein pensioentje moeten hebben zoals ik vooral als ze een grote hond hebben geen zakjes kopen, want grote zakken zijn duurder dan kleine. Gelukkig kan ik mijn naam afkorten tot Dina maar officieel is het natuurlijk Archibaldina, zo staat het ook op mijn bejaardenpas, ik weet niet waarom ik die heb want ik krijg nergens korting behalve als ik naar een museum ga, maar daar ga ik nooit heen want Van der Blaf mag er niet in.

Archibaldina Kweuternuik