26.10.11

Dagboek

Terwijl ik vanochtend mijn hondje, een Maltezer, die ik de simpele naam Van der Blaf gegeven heb, zodat ik de naam niet vergeet, zag ik dat mijn buurman, tussen ons gezegd maar niet gezwegen een vlerk, alweer een nieuwe auto onder zijn kont heeft. Waar doet hij dat van? Niet dat het mij wat aangaat natuurlijk, maar je moet soms wel vraagtekens zetten, want als je dat niet doet, leef je niet, zei mijn moeder zaliger. Ik liep voor me zelf zingend de straat uit. Ik zing graag oude liedjes zoals "Ploem ploem jenka" waarmee Trea Dobbs ooit een hit had. Mijn God, waar blijft de tijd? Het was de mooiste tijd van mijn leven: Johnny Lion en die schat van een Trea en niet te vergeten Karin Kent, Kent was ook het sigarettenmerk dat ik toen rookte, want dat deed ik toen als de spreekwoordelijke schoorsteen, anderhalf pakje per dag. In die tijd leerde ik, maar dat wist ik toen nog niet mijn aanstaande man kennen, Cor, die nu alweer vijf jaar geleden gecremeerd is. Hij vroeg me om een vuurtje bij een optreden van Trea in Zaal Hummerdink in het dorp waar ik woonde. Cor kwam op de Puch met hoog stuur en potje, want zo heette dat, uit Nootdorp, daar was lef voor nodig, want de jongens uit mijn dorp zagen die uit Nootdorp niet zitten. Er is wat afgevochten en het ging natuurlijk altijd om ons meiden. Mijn vriendin Katja's verkering is daar nog om uitgeraakt, want haar vrijer kwam ook uit Nootdorp en hem zijn een paar tanden uit de bek geslagen. Waar ik me trouwens verschrikkelijk aan erger is dat andere hondenbezitters de stront van die honden niet opruimen en dat ik er op aangekeken wordt, terwijl ik bijna altijd Van der Blafs kleine drolletjes opruim, behalve als hij het naast een boom doet. Ik ben zeventig en heb moeite me te bukken, maar ik heb altijd zakjes bij me. Gisteravond zag ik weer zo'n man met een heel grote hond, ik zou het ras niet eens kennen, maar hij was zwart, ik bedoel de hond, midden op het trottoir zijn behoefte doen en daar word ik dan op aangezien. Ik zeg er ook maar niets meer van, want het enigste dat er gebeurt, wanneer je er wat van zegt, is een grote bek en daar heb ik geen behoefte aan.

Archibaldina Kweuternuik