12.10.11

Oud Blank


"That's my weakness now" is een melodietje dat ik bijna mijn hele leven ken. Mijn vader had het op een 78-toerenplaat, gezongen door de "RhythmBoys" (Bing Crosby, Harry Barris en Al Rinker) begeleid door het orkest van Paul Whiteman. Gister vond ik het terug, gezongen in het Tsjechisch door een viertal heren uit het Originální Pražský Synkopický Orchestr. En wat een orkest! Zoiets moet Frits Hotz voor ogen hebben gehad toen hij in ons land "oud blank" in de stijl van Whiteman wilde doen herleven. In 1991 kocht ik in Praag een langspeelplaat met Tsjechische jazz uit de jaren twintig en dertig en maakte ik kennis met het fenomeen Jaroslav Ježek. Wat was die man goed en wat een schitterend nummer, de "Bugatti Step", die natuurlijk alles te maken had met zijn landgenote Eliška Junková (of Elizabeth Junek), de grootste vrouwelijke coureur in het vooroorlogse racecircuit. Het Originální Pražský Synkopický Orchestr, ik heb er eigenlijk geen woorden voor, slaat alles wat ik op revivalgebied gehoord heb. Daarom een paar nummers: eerst hun herkenningsmelodie "Squeeze me", daarna "Sick o'licks" en "Pleasure mad".