21.12.13

Lezen

Een week geleden schreef ik een stukje over Israel Zamirs boek over zijn vader Isaac Bashevis Singer (foto), maar ik dwaalde af naar een anecdote. Ik heb veel van Singer gelezen en het boek van zijn zoon is een must voor iedereen  die dat ook gedaan heeft. In 1978 kreeg Singer de Nobelprijs voor literatuur en o.a. de ceremonie in Stockholm wordt door Zamir beschreven. Die Nobelprijs was bijzonder, een schrijver in een nagenoeg verdwenen taal kreeg de prijs en begon zijn dankwoord in die taal: het jiddisj. Ik praatte er in een radioprogramma over met de muzikant David Bromberg, we waren beiden plezierig verbaasd: Singer de Nobelprijs. Kort daarop was ik voor een interview bij Roald Dahl in Great Missenden. Dahl vroeg me naar mijn favoriete schrijvers en ik noemde als eerste Isaac Bashevis Singer. Dahls vrouw Patricia Neal vroeg wie Singer was. Dahl antwoordde: "Some old fart". Dat deed me pijn.