13.12.13

Lezen

 
Gister een pakje bij de post, alhoewel ik niet helemaal zeker ben hoe dat bezorginstituut momenteel heet.  Maar goed ik kreeg een pakje met een boekje van Schreuvesteiner. Zo heet de schrijver en afzender natuurlijk niet, maar de gewoonte van mensen die ik mag van een bijnaam te voorzien, heb ik van mijn vader overgenomen. Voor de gewone wereld heet Schreuvesteiner Marinus Schroevers, zij het dat ik hem nooit met die lange voornaam heb aangesproken, maar altijd met Rien. Het is een klein, 53 pagina's tellend boekje in de, laat ik maar zeggen zo kenmerkende, Schreuvesteiner stijl en het gaat (haha) nog over DE STIJL ook: "Nelly, Does en de anderen"*. Een boekje vol Riens nog altijd  jongensachtige (hij is in inmiddels dik in de tachtig) verbazing, die met hem op de loop gaat en vervolgens rent hij in baldadig buitelende zinnen achter zijn onderwerp aan. In dit geval achter Nelly - ook bekend als Petro - Doesburg, geboren Van Moorsel. Er trekt een indrukwekkende stoet kunstenaars voorbij onder wie Mondriaan, Honegger, Schönberg en Domela. De lezer wordt op Riens enthousiaste speurtocht meegesleurd. Ik heb genoten.
*Sjolsea Uitgevers, Amsterdam ISBN 978-90-8500-933-7