7.12.13

Eend 10


Natuurlijk waren er oneerbiedige particuliere types die geen enkel ontzag hadden voor Citroëns schepping en vonden dat ze er heel goed een Mercedesgrille in konden hangen, terwijl ze na zo'n wandaad natuurlijk de strop verdienden. Kijk, een Traction-Avantgrille gaat nog net, maar zo'n Teutoons stuk ijzer? Citroën zelf had op zeker ogenblik een ietwat chiquere 2CV in gedachten, met binnenin nog al wat luxe en een verkleinde Traction-Avantgrille voorop, maar verder dan een prototype (foto boven) is het niet gekomen. Omdat de firma her en der fabrieken had, die in Slough noemde ik al, ontstonden er  verschillen. Het Belgisch filiaal - in Foreest - leverde in de regel wat luxere 2CV's: grotere motor, zes ruiten, fraaiere bumper. Maar Citroën had ook fabrieken in Chili, Argentinië, Vietnam en Iran. De fabriek in Chili leverde o.a. een pick-upversie, die Slough ook op de markt bracht. De Britse pick-up werd onder andere gemaakt voor de Royal Navy.