20.8.14

Bankjolijt

Ik heb drie bankrekeningen. Eentje bij de RABO-bank en twee bij de ING-bank. Ik weet het, het is wat veel van het "goede". Ik zet goede expres tussen aanhalingstekens, want ik heb mijn twijfels. Met mijn RABO-bank is niets mis, want die stuurde me ruim voordat we IBAN-nummers moesten invullen een nieuw overschrijvingsboekje dat het mogelijk maakte die lange reeks cijfers in te vullen, intussen zat men bij de ING-bank op z'n krent en toen ik vorige week een betaling moest doen  probeerde ik de cijfers op een oud overschrijvingsbiljet te proppen. Dat bleek geheel tegen de zin van Fred Tuininga, directeur klantenservice, die me het biljet terugstuurde met de mededeling dat het betaalmiddel sinds 1 augustus niet meer geaccepteerd werd en dat ik maar even telefonisch contact moet opnemen. Het duurde enige tijd voordat ik het telefoonnummer in zijn briefje ontdekte. Een mevrouw in Leeuwarden, terwijl ik het netnummer van Amsterdam gekozen had, vertelde me dat ik om de betaling te verrichten mij bij mijn  lokale bank moest vervoegen. Dat heb ik zonet gedaan, maar omdat ik bedoelde rekening alleen gebruik voor overschrijvingen, wist ik de pincode niet en kon men niets voor mij uitrichten. Ja, ik kon mij identificeren en ik had de pinpas bij me, maar ik wist het pinnummer niet. Over zes dagen mag ik nieuwe overschrijvingsformulieren verwachten. Omdat ik nu toch eenmaal aan de balie stond informeerde ik of ik één ING-rekening kon opheffen en alles op mijn vaders oorspronkelijk, zeer laag girorekeningnummer kon overschrijven. Dat kon. Werden dan  ook alle automatische betalingen mee overgeheveld. "Nee, dat kan niet, zoiets kan alleen maar als u van bank wisselt, wanneer u bijvoorbeeld van de ING- naar de RABO-bank gaat, daar hebben alle Nederlandse banken onderling een afspraak over gemaakt." Ik zal dus eerst het geld van de ene ING-bankrekening over moeten boeken naar mijn RABO-bankrekening om vervolgens het geld op mijn vaders oude rekening te storten om de automatische overschrijvingen iedere maand te laten plaatsvinden. Als ik de volgende keer naar Groningen ga,  moet ik volgens de ING-bank, eerst naar Maastricht.