11.8.14

Steve

Hij zei dat hij toch wel wat meer van ons land wilde zien dan Amsterdam, dus nam ik hem mee naar Naarden, want zo heel veel tijd had hij nu ook weer niet. Steve Goodman (1948-1984) - ik schrik, alweer dertig jaar dood - componist van "The City of New Orleans" (een meer dan subliem stukje Americana) en bovendien een bijzonder aardig mens. Hij logeerde in een hotel aan een Amsterdamse gracht en hij was nieuwsgierig, wilde eigenlijk net zoveel van mij weten als ik van hem en dat maak je als journalist niet vaak mee. Het interview werd dan ook een gesprek en ik realiseerde me al pratende dat er in de studio het één en ander gemonteerd moest worden, wanneer er ook nog tijd voor muziek moest overblijven. Waar hij optrad weet ik niet meer, wel herinner ik me dat John Prine in hetzelfde hotel logeerde op doorreis naar Duitsland. Hier wordt Steve geïntroduceerd door Bobby Bare, om met Bare te praten moest ik in 1978 naar Nashville. Bare was de man die Kinky Friedman in 1973  aan een platencontracht hielp, het resultaat was de elpee "Sold American" met als nummer vijf op de A-kant "Ride 'Em Jewboy":  "Ride, ride 'm Jewboy, Ride 'em all around the ol' corral, I'm, I'm with you, boy, If I got to ride six million miles".