14.6.15

Praag 12

Gistermiddag, op zoek naar meer muziek uit Tsjechië, vond ik een opname van dansers gemaakt tijdens een conferentie van de 'Czechoslovak Genealogical Society' in 2011 in St. Louis (Missouri). Nu heb  ik van dansen weinig verstand, maar wel van hetgeen waarop gedanst wordt en ik luisterde vol verbazing, want wat ik in het eerste nummer hoorde klonk mij zeer Mexicaans en weinig Tsjechisch in de oren. Goed het was een polka, maar toch. Ik vond uiteindelijk Tsjechische (of  als u die term liever hebt: Moravische) blaasmuziek gespeeld door een blaaskapel in Tsjechië, en die muziek klinkt wel even anders dan die in St. Louis.
Het is natuurlijk niet zo vreemd dat de polka, in de negentiende eeuw, als handbagage, meegenomen naar de Verenigde Staten daar invloeden van elders heeft omdergaan, zo bestaat er in in Texas en Noord-Mexico een hele polkacultuur, daar vond exact het omgekeerde plaats: de Ladinomuziek werd beïnvloed door Tsjechische klanken. Wie verder zoekt vindt in Texas toch nog van origine Tsjechische blaasmuziek, zoals die gemaakt wordt door de Joe Patek Band, een revivalorkest, dat voortborduurt op de successen van de Patekband van zo'n tachtig jaar geleden. Patek kwam uit Shiner, een klein plaatsje in Texas met een roemruchte brouwerij, die bezongen wordt in de 'Shiner Beer Polka'. De melodie is Tsjechisch en Adolph Hofner (1916-2000) zingt hier de originele versie 'Kdyz Jsme Opustile Prahu' (Toen we uit Praag vertrokken), maar ook hier is sprake van een mengvorm: de muziek - western swing - heeft duidelijk invloeden ondergaan van countrymuziek. In Tsjechië zelf wordt natuurlijk ook niet stilgezeten en is violist en zanger Jiří Pavlica (foto) met zijn groep Hradišťan bezig folklore te mengen met meer klassieke muziek- en dansvormen, zoals in dit 'Karneval'.