6.6.15

Bubbles

Het zal zo'n vijfenveertig jaar geleden zijn dat de toenmalige VARAradiodirecteur en Friese schrijver Jo Smit (1916-1991) mij voorspelde dat binnen honderd jaar de rol van het Nederlands in ons land even marginaal zou zijn als het Fries. Ik geloofde hem toen niet, maar wanneer ik vandaag een gesprek met hem zou hebben dan zou ik hem gelijk  geven. De  idioterie van een Amsterdamse  die haar boekwinkel, waar zij ook een glaasje drank schenkt, 'Books & Bubbles' noemt alsof ze  alleen maar in het Engels geschreven literatuur slijt en dan dat 'bubbles' - gatverdamme - ordinairder kan 't niet.  Ik heb in een Amerikaanse boekwinkel wel eens een kop koffie gedronken, buitengewoon grote winkels, in een enorm winkelcentrum en vaak de enige mogelijkheid om een goed kop koffie te krijgen.  In Utrecht vestigt zich binnenkort een andere dwaas, een winkelier die in voedsel doet, waarbij jezelf je verpakking dient mee te nemen, naam van meneers bedrijf 'bags&buy'.