2.6.15

Praag 2

Nu hoefde ik ook in Praag absoluut niet zonder muziek te zitten, ik bekeek de affiches in grammofoonplatenwinkels en met en beetje geluk ontcijferde ik dat er op een zondagmiddag een bluegrassconcert gehouden werd. Ik wist dat bluegrassmuziek in Tsjechoslowakije op een hoog peil stond, maar dat groepen wonderlijk genoeg, niet in wat je zou verwachten het Engels zongen, maar in de landstaal. Ik was daar nieuwsgierig naar, want behalve de Groninger 'Stroatklinkers' kende ik in Nederkand geen groepen die bluegrass in de landstaal uitvoerden, het was in Nederland Engels wat de klok sloeg. Ik kocht een grammofoonplaat: 'Bluegrasssová Liga' (label GZ L 1 0018-1 311) waarop o.a. de groep 'Blanket' te horen was met Martin Czerny, Petr Kus, Milan Menda en Antonis Timiopulos. Hier staan ze vokaal - n.b. à capella -  hun mannetje in  'Jak Kázal Král', gevolgd door 'Zem modravejch plání' en 'Touhu mám'.