11.12.16

1948 IV

Citroën was met de 2CV trouwens niet de eerste Franse fabriek die na de oorlog met iets nieuws op de Parijse Salon stond, die andere grote fabriek, Renault had een jaar eerder zijn "4" tentoongesteld. Het in het geheim gebouwde prototype dateerde uit december 1942 (links op de foto), maar was al vanaf eind 1940 in ontwikkeling. Er volgde een tweede model, maar ook daarvan werd de vorm  verworpen, ook omdat de eerste naoorlogse directeur van de fabriek, Pierre Lefaucheux, een vierdeursauto wilde. In 1945 werd de auto in Afrika intensief aan de tand gevoeld en op 26 september 1947 werd de "4" aan de pers voorgesteld. De eerste exemplaren waren, op een enkele zwarte uitzondering na, allemaal in het bruiniggeel van Rommels Afrikakorps omdat de fabriek daar nog een flinke voorraad van had, maar toen die afgeleverd werden was het al augustus 1947.  De "4" had een viercylindermotor met een inhoud van 760 cc en een drieversnellingsbak.