7.12.16

Voiture XXI

Of er ooit speciaal voor dat doel gebouwde begrafenistrams in ons land op een lokaal net hebben gereden, weet ik niet. In de Vernigde Staten was dat in Cleveland (Ohio) wel het geval en In Vincennes (Frankrijk) eveneens. De foto's staan hieronder.
De PLM had in ieder geval één voiture funéraire", waarmee behalve de overledene ook de naaste familie naar de de plaats waar de begrafenis zou plaats vinden werd vervoerd. Hoe dat in Nederland ging, heb ik niet acherhaald. Er was railvervoer tussen Amsterdam en het lange tijd enige crematorium in Driehuis-Westerveld, want ik herinner me rouwadvertenties waarin werd meegedeeld dat de plechtigheid zou plaats vinden na aankomst van de trein. Men noemde de wagen waarin de overledene werd vervoerd een katafalkwagen, maar of  dat een speciaal rijtuig was en hoe het er uit zag, ik heb geen idee.


Cleveland
Vincennes