2.12.16

Obock

 
Tot eergister had ik nog nooit gehoord van Obock. Inmiddels weet ik dat het een land, nou ja landje, was van vijfenzeventig vierkante kilometers met tweeduizend inwoners in een uithoek van het tegenwoordige Ethiopië. Het bestond tussen 1862 en 1894 en het was hoogst waarschijnlijk nooit bekend  geraakt als de Franse schrijver Arthur Rimbaud zich er niet een poosje had gevestigd. Obock was een Franse kolonie gekocht van de sultans van Tadjourah, Gobaad en Rheita voor 10000 Maria-Theresiathalers. Al die wetenschap haal ik uit een prachtig boekje van de hand van de Noor Bjørn Berge  over de verdwenen landen van de wereld, misschien overbodige wetenschap, maar ik ben daar dol op en mocht u op dit moment nog steeds niet weten wat u op 5 december cadeau moet geven dan is dit mijn aanrader. Hoe zat het ook alweer met Helgoland, met de Oranje-Vrijstaat, met Danzig,  met Triëst, met Biafra? Berge neemt u vergezeld door plattegronden, postzegels en zo nu en dan zelfs met een recept mee op een fascinerende reis langs vijftig verdwenen landen*.
*Oorspronkelijke titel: "Landene som forswant: 1840-1970", vertaald door Neeltje Wiersma en uitgegeven door Xander Uitgevers BV., Amsterdam. ISBN 978 94 01 60 639 4.