19.7.17

Renault 27

Op 6 maart 1956 wordt de "Dauphine" gelanceerd, zij komt er uiteindelijk in diverse versies (waaronder "Normale", "Ondine", "Export"en "Gordini") en zij blijft tot december 1967 in productie. De oorspronkelijke "Dauphine" heeft een viercylindermotor met een inhoud van 845cc, een drieversnellingsbak - waarvan de eerste niet gesynchroniseerd is - de maximumsnelheid is 115 km/u. Een maand later rijden vier  "Dauphines" in de Mille Miglia en winnen de eerste vier plaatsen in hun categorie. Vanaf medio 1957 krijgt Renault de medewerking Amadée Gordini, een in Bologna geboren contructeur, die tot dan voornamelijk naam heeft gemaakt als bouwer van uiterst sportieve Simca's. De "Dauhine-Gordini" levert 37 in plaats van 30 PK's , heeft een vierversnellingsbak en een top van 125 km/u. Er hangt natuurlijk een ander prijskaartje aan , de wagen is een vijfde duurder dan de gewone "Dauphine". Er wordt ook aan export naar de Verenigde Staten gedacht en er verschijnt zelfs een speciaal reclamefilmpje.