31.7.17

Talbot II

Gister foto's van Britse Talbots, vandaag een foto van een Franse. Vlak na de Tweede Wereldoorlog succesrijk met de 4,5 liter racewagens maar ook met prachtige sportieve voitures aangekleed door befaamde Fransr carrossiers. Daarna ging het bergafwaarst in 1956 hadden de Le Manswagens Maseratimotoren, daarna werden in de "Lago America" V8's van BMW gemonteerd  en in 1959, toen Simca Talbot had overgenomen, belandde de oude zijklepmotor van Ford France in Talbots en zelfs een Simca "Aronde"-motor werd goed genoeg gevonden  om in een coupé op de Talbotstand van 1960 tentoongesteld te worden. Op de foto één van de laatste creaties van Tony Lago: een coupé grand-sport met voor de allereerste keer een liggende grille. Omdat ik de motorkap niet open heb gehad, weet ik niet of  het om 4,5 of een 2,5 liter gaat. De 4,5 liter had een Wilson-préselectieversnellingsbak en haalde met gemak 190 km/u. maar was wel anderhalf maal zo prijzig als een Jaguar XK 120-coupé. De 2,5 liter was iets kleiner had een viercylindermotor met twee carburateurs en een top van 195 km/u., toch was ook hij flink duurder dan een Jaguarcoupé.