12.9.19

Datum

Je herinnert je dingen, maar weet absoluut niet meer wanneer ze gebeurden. Sinds gister kan ik weer een datum invullen, niet dat zo  heel belangrijk is, maar toch! Ik herinnerde me dat Leeuwarden op zeker ogenblik stadsbussen kreeg, dat het vervoer die eerste dag gratis was en dat, ik zat nog op de lagere school, ik met een aantal vriendjes daar na schooltijd gretig gebruik van hebben gemaakt en op de achterbank gezeten ons helemaal naar de Koningin Julianalaan in Huizum hebben laten vervoeren en terug natuurlijk. Ik weet nu niet alleen de precieze datum maar ook het merk van de bus: 13 december 1947 en Ford. Deze wetenschap haalde ik uit het ongelooflijk fraai  geïllustreerde boek "Op reis met de NTM, De Nederlandsche Tramweg Maatschappij 1880-1971" van Melle C. van der Goot, uitgegeven door Nooordboek (ISBN 978 90 5615 567 4). Zo heel veel over het  tramtijdperk is in  het boek niet te vinden - daar zijn trouwens voldoende andere publicaties voor - maar de bussen komen meer dan ruimschoots aan bod, elk type dat ooit op de  Friese wegen (en daar buiten) reed komt in woord en beeld aan bod. Achterin "Op  reis met de NTM" een uitvoerige lijst van alle bussen, compleet met kenteken, merk, type, chassinummer, bouwjaar, carrosseriebouwer, aantal zitplaatsen, eventueel vorige eigenaar, wanneer  uit dienst en waar naar toe vertrokken. Dat veel van het buspark van de NTM ook elders in Nederland te vinden was, maakt het boek ook voor niet-Friezen interessant.