29.10.21

Targa Florio 11

 


In 1937 is alles weer bij het oude, tenminste zo lijkt het. Gewonnen wordt  er door een Maserati CM6 met Giulio Severi  aan het stuur, die echter zestig rondjes draait op een wel heel klein circuit om 315 kilometer af te leggen met  een gemiddelde snelheid  van 107 km/u. Oorspronkelijk vijf broers - Carlo (overleden 1912), Bindo, Alfieri, Ettore en Ernesto - hielden  ze  zich bezig  met het racen van motorfietsen en auto's en werkte Carlo voor o.a. Fiat en Bianchi en Bindo en Alfieri voor Isotta-Fraschini, waarna Alfieri een kleine garage opende in Bologna, daarna gingen de broers over tot het  maken van bougies. In 1925 vinden we ze bij Diatto waarvoor ze een geblazen achtcylinder-in-lijn grand prixwagen vervaardigen, wanneer Diatto een jaar  later zijn zijn raceafdeling sluit, nemen de broers de auto's over en stichten ze de Officini Alfieri Maserati met de befaamde drietand als merk. Na de dood van Alfieri in 1932 komt Ernesto aan het  roer en onder zijn leiding worden vier- en zescylinders gemaakt, waaronder de 6CM  met een motor met een cylinderinhoud van 1493cc.