3.9.22

Verleden tijd

 

Veel van wat er op deze foto staat is verdwenen: het water tussen de Haagse Koningin Emmakade en Waldeck Pyrmontkade is jaren geleden gedempt en het grote gebouw op de achtergrond is in de jaren negentig afgebroken. In dat grote gebouw ging ik vanaf september 1953 naar school, het was de Rijkskweekschool voor Onderwijzers en Onderwijzeressen. Ongeveer de hele schoolbevolking staat te zwaaien, omdat een aantal leerlingen naar de Amsterdamse haven ging om een schip te adopteren, waar trouwens weinig van terecht gekomen is. Ik reed  met drs. P. van Houte mee in zijn Ford 15m. Van Houte, aardijkskundeleraar, dicteerde schriften vol, naast dat je zijn lesboeken diende aan te schaffen. In het eerste jaar eindigde de lesweek met alle leerlingen in de aula. We zongen onder leiding van de muziekleraar Van Hoek, het eerste lied dat ingestudeerd werd was Beethovens "Die Himmel rühmen des Ewigen Ehre, Ihr Schall pflanzt seinen namen fort". Ik kan de  baspartij van die eerste regels nog  steeds aardig zingen, maar zo fraai als het hier klinkt heeft het aan de Koningin Emmakade nooit geklonken. De foto hieronder toont een tentoonstelling over het Midden-Oosten in diezelfde aula,  links staat klasgenoot George Hack, rechts klasgenoot Wim Harland, ik sta achter in het midden voor een groot door mij geschilderd doek.