30.9.24

Moeder

Kranten las ik altijd languit op de  vloer  in de woonkamer. Mijn vader en moeder lazen de krant ieder in hun stoel. Mijn  vader en ik lazen politiek en commentaren, mijn moeder, vaak hardop, het lokale nieuws. Mijn vader  liet zijn krant dan zakken en  keek mij aan. Mijn moeder was ook  gevoelig voor bepaalde zaken en die werden dan geïmiteerd. Zo gingen mijn ouders, vermoedelijk op uitnodiging naar Caux in Zwitserland,  naar een conferentie van Morele Herbewapening.  Van mijn vader heb ik daarvan later niets gemerkt. Mijn  moeder introduceerde na terugkeer ogenblikkelijk "stille  tijd", voor mij en mijn zus. Stil zijn en nadenken. Het werd geen succes. Mijn moeder bezocht  vrienden In Amsterdam, hun kinderen spraken de ouders aan met vader  en moeder. Mijn zus en ik werden door mijn moeder gedwongen hetzelfde te doen. Dat lukte  niet, het bleef zoals het altijd was geweest  pappa en mamma.