22.9.24

Freiburg 5

 


Voordat ik me naar mijn vrolijkste gebeuren in Freiburg beweeg, eerst de meest absurde gebeurtenis.   Een maand geleden boekte ik  op NS Internationaal mijn terugreis. Eerste klas en reservering. Ik was dan ook redelijk verwonderd dat mijn trein om 09.55 naar Düsseldorf niet op  de  borden verscheen.  Geïnformeerd bij  Informatie. Ik moest de trein naar Berlijn Gesundbrunnen  nemen.  Leek me vreemd. In  plaats van  naar het noordwesten naar het noordoosten koers te zetten. Dus mijn vrouw en  ik bleven ietwat onbeholpen staan toen de trein naar Berlijn arriveerde. Gelukkig stopte die trein,  met een conducteur, die vlak voor onze neus uitstapte. Meteen hem aangeschoten en hem gevraagd wat ons  te doen stond. "Steigen Sie ein",  was zijn antwoord. De trein naar Düsseldorf rijdt al een paar maanden wegens  "Bauarbeiten" niet,  vertelde hij later toen we reden.  Tot Freiburg konden we met hem mee, daar konden we onze trein nemen. Maar hoe kon het dan dat NS Internationaal ons op een niet rijdende trein, compleet met reservering, geboekt had? We moesten tot Karsruhe een uur en drie kwartier op het balkon staan met onze  eerste  klas kaartjes en reservering. De volgende keer toch maar retour vliegen naar Bazel en dan met de bus naar Freiburg. Het is nog  goedkoper ook.