Een paar jaar later was ik opnieuw op een boerderij, dit keer in Hoornsterzwaag. Dat twee paarden daar op hol sloegen was mijn schuld. Het was namiddag, melkerstijd. Langs de groentetuin stond een wagen met een paar ervoor, op de wagen stonden melkbussen en achter de wagen stonden een koe en een paard. De boer had doeken vergeten waar de uiers van de koeien moesten worden schoon gemaakt en vroeg of ik ze even wilde halen. Dat deed ik en ik gooide de doelen onnadenkend op wagen vlak voor het paard achter de wagen, het paard schrok, trok zich los en maakte een rondje om de moestuin zodat het vlak voor het paard voor de wagen belandde. Dat zag zijn collega in wilde galop en zette meteen de achtervolging in. De melkbussen vlogen van de wagen en de arme koe werd een paar meter meegesleurd als een dame op naaldhakken. Uiteindelijk ontstond er weer rust in de tent, maar alle melkbussen moesten worden schoongemaakt en een paar uit de sloot worden gevist. Geen beste beurt.
23.6.26
Seversky
Op hol
In 1946 of 1947 werd ik voor de allereerste keer naar een boerderij gestuurd. Ik was liever thuis gebleven, want daar waren mijn boeken en mijn kleurpotloden. Ik ging naar Oosterwolde. Veel herinner ik me niet meer. Er was een Sint Bernard waar je als je uitkeek op kon rijden en die een enorme hekel had aan geüniformeerden, of het nou postbodes waren of militairen. Dat kwam door de laatsten, als ze achter in een vrachtwagen voorbij reden gooiden ze rotzooi naar de hond. Het enige wat ik me heel goed herinner was het volgende: een merrie zou naar een hengst in Drenthe, daartoe werd de merrie voor een wagen gespannen tussen de twee bomen en de boer en ik op de bok. Onderweg schrok het paard door een luide machine, steigerde en duwde de wagen achteruit een droge sloot in. De boer kalmeerde het paard en we zetten onze reis voort. Maar het was de eerste keer dat ik zo'n angstig paard meemaakte.
Boe
Alhoewel ik Denemarken en de Denen in het algemeen redelijk hoog in het vaan heb, lieten ze me jaren geleden behoorlijk zitten met hun Papa Bue's Viking Jazzband. Hoe zo Papa? En waarom Viking, de heren speelden toch niet op lures? En dan dat onzinnige melodietje: "Schlafe nein Prinzchen, schlaf ein". Een wiegeliedje van Brahms, hoe haal je het in je hoofd?
Heck
De Mercedes-Benz 130H(eck) uit 1934 had de motor en aandrijving achterin. De motor was een viercylinderzijklepper met een inhoud van 1308cc. De topsnelheid lag bij 92km/u. De wagen bleef tot en met 1935 in productie toen de 170H verscheen met een iets grotere motor (1697cc), de topsnelheid was ook hoger 108km/u. Op de foto een 170H met een houtgasgenerator.



